Skip to main content

Welkom bij lovepeacevera

Hier neem ik jou mee in mijn onderzoek voor mijn nieuwe boeken. Tijdens het schrijven ontdek ik dat het een complex verhaal wordt die vele ontwikkelingen gaat hebben. Voor mijn nieuwe verhalen verdiep ik mij in de geschiedenis van Indonesië met de meeste aandacht voor de periode 1970 tot en met 1982. De aanleiding voor dit onderzoek zijn de interlandelijke adopties die in die periode hebben plaatsgevonden en waarvan nu is gebleken dat veel adoptieprocedures in die tijd illegaal zijn geweest. Tijdens het schrijven van Het Droomhuis koppelde ik hier het internationale bedrijfsleven aan vast en zijn mijn gedachten verder gaan malen over het netwerk dat geprofiteerd heeft van adopties uit Indonesië naar Nederland. Het is een pijnlijk onderwerp die voor mij zeer persoonlijk is, maar een onderwerp die zeker aandacht hoort te hebben.

Hoewel ik mij voor dit onderzoek alleen wilde richten tot het Indonesië vanaf de jaren 70, ontkwam ik er niet aan om mij ook te verdiepen in de VOC tijd en de verhoudingen tussen Indonesië en Nederland na de VOC periode. Na het faillissement VOC is de Nederlandse Handelsmaatschappij opgezet op initiatief van koning Willem I en ook met de NHM moest de handen tussen Indonesië en Nederland voortgezet worden maar we passen bij de normen en waarden van die periode. Zo hebben veel economische en politieke samenwerkingen veranderingen doorstaan. Na de NHM werd de ABN en de IGGI opgezet. De Algemene Bank Nederland om de geldstromen in goede banen te leiden, de IGGI om toch de economische contacten met Indonesië op het internationale niveau te waarborgen. Hoewel Nederland aan het eind van de 20e eeuw niet meer de wereldmacht leek als in de VOC periode, was het zeker niet van plan de economische controle over Indonesië uit het oog te verliezen.

Typerend is dat in de decennia na de onafhankelijkheid van Indonesië de internationale economie een nieuwe structuur kreeg en Nederland daar in mee moest gaan. Bedenk ook dat Nederland financieel verre van goed was na de tweede Wereldoorlog. Er moesten veel manieren gevonden worden om de wederopbouw te financieren en dat geldt voor veel landen. Onderlinge financiële en handelsafspraken moesten gemaakt worden om de nieuwe economie vorm te geven waarbij Nederland nog steeds een vooraanstaande positie had naar Indonesië.

Al deze ontwikkelingen en lijnen leiden mijn verhaal tot een constructie waarbij ook de internationale adoptie een rol krijgt bij de modernisering en herstel van de internationale economie in de jaren 70. Het is gedurfd, het is fictie, maar zeker niet onwaarschijnlijk dat dit heeft plaatsgevonden.

Dit is lovepeacevera. Een platform waarbij ik de lezer meeneem in het onderzoek voor mijn nieuwe boek. Een platform en verhaal waar onderzoek wordt uitgevoerd, maar liefde en vrede nog altijd de grootste drijfveren zijn om de waarheid te onthullen in combinatie met fictie.

Heb jij tips die kunnen bijdragen aan dit onderzoek? Laat dit dan weten via byverawaty@gmail.com (Opens in a new window).

0 comments

Would you like to be the first to write a comment?
Become a member of het rozenkwartier and start the conversation.
Become a member