WUMANewsletter
06/2022
******************English Version below*******************
Inhaltsverzeichnis
Informationen für Uni Mannheimer*innen
Sommerferienbetreuung-Anmeldung möglich
Veranstaltungen
#Perspektivwechsel: WUMAN meets BPW - Netzwerkeabend
Bertha-Benz-Vorlesung von Mechtild Rössler in der SRH Hochschule Heidelberg Von Bamiyan nach Palmyra – Wie die UNESCO unser Welterbe rettet
GESCHLECHTERGERECHTIGKEIT VERBÜNDET – Allyship und Verbündetenschaft in intersektionaler Gleichstellungsarbeit
educon Bildungshackathon 2022
MuT-Programm
#equalitycamp2022
Ausschreibungen
Praktikum im Bereich Vertrieb und Marketing
Stipendien Ausschreibung für Doktorand:innen
Expert*innenrunde Bildung- Call for Proposal (Deadline: 30.06)
Sonstiges
Start der Bewerbungsphase der startsocial-Stipendien
Feministisches Erinnern – Feminismus erinnern
Informationen für Uni Mannheimer*innen
Sommerferienbetreuung-Anmeldung möglich
Sehr geehrte Wissenschaftlerinnen,
die Kinderbetreuung in den Sommerferien will frühzeitig geplant sein, denn Ferienzeit ist nicht immer Urlaubszeit für die Eltern.
Als familiengerechte Hochschule ist es der Universität Mannheim ein Anliegen, Familien in dieser Zeit zu unterstützen und eine Ferienbetreuung zu ermöglichen. Wir freuen uns daher sehr, auch dieses Jahr wieder das Angebot der „Delta Kids“ unterbreiten zu können.
Die „Delta Kids“ (Abre numa nova janela) bieten Kinderferiencamps mit dem Schwerpunkt Sport in Mannheim und an folgenden Terminen an:
01.08.-05.08.2022/ 15.08.-19.08.2022/ 22.08.-26.08.2022/ 29.08.-02.09.2022/ 05.09.-09.09.2022/
Erstklässler-Camp 12.09.-16.09.2022
Die Camps sind wochenweise buchbar und finden jeweils montags – freitags von 07.30 Uhr bis 17.00 Uhr statt. Das Angebot richtet sich an alle Kinder von Beschäftigten der Universität Mannheim der Jahrgänge 2010- 2015.
Für Beschäftigte der Universität Mannheim belaufen sich die Eigenkosten auf € 100,00/Woche. Da die Platzanzahl begrenzt ist, empfiehlt sich eine rasche Anmeldung. Die Anmeldung senden Sie bitte an Frau Jasmin Greff, jasmin.greff@uni-mannheim.de (Abre numa nova janela)
Veranstaltungen
#Perspektivwechsel: WUMAN meets BPW – Netzwerkeabendam 6. Juli 2022 – Anmeldung bis heute, 28.06.22 möglich!
Frauennetzwerke gibt es einige in der Rhein-Neckar-Region. Der BPW Ma-Lu ist dabei ein zentrales Netzwerk für berufstätige Frauen, während das WUMANetzwerk weibliche und andere marginalisierte Wissenschaftler*innen adressiert. Gemein ist beiden Netzwerken das interdisziplinäre Engagement für Gleichstellung und Diversität in Beruf und Gesellschaft. An diesem Netzwerkeabend wollen wir Raum zur Begegnung und zum Perspektivwechsel schaffen: Welche Annahmen haben wir über die jeweils anderen Berufsfelder und deren Arbeitsalltag? Welche Themen beschäftigen uns in unseren Netzwerken? Welche Ideen, Ansätze und Lösungen haben wir individuell oder in unseren Netzwerken erarbeitet?
Lasst uns voneinander lernen und uns auf dem Weg in eine fairere Gesellschaft gegenseitig unterstützen!
Anmeldefrist: 28.06.2022 (per e-Mail an wuman@wuman.de (Abre numa nova janela))
Veranstaltungsdatum: Mittwoch, 6. Juli 2022, 18:30 - 20:00 Uhr, anschließend Abendessen
Veranstaltungsort: ehemalige Kapelle in D4 4 (Förderband e.V.)
Bertha-Benz-Vorlesung von Mechtild Rössler in der SRH Hochschule Heidelberg Von Bamiyan nach Palmyra – Wie die UNESCO unser Welterbe rettet
Im Jahr 2001 zerstörten Taliban in Afghanistan die beiden Buddha-Statuen vom Bamiyan als „falsche Götzen“. Nur die Umrisse und einige Bruchstücke der rund 1500 Jahre alten Figuren blieben übrig. Die Sprengung der beiden Kunstwerke „erschütterte“ die ganze Welt: Denn mit ihnen gingen einzigartige Zeugnisse der Menschheitsgeschichte unwiederbringlich verloren. Diese mutwillige Vernichtung wurde zu einem Weckruf und führte zur UNESCO-Erklärung von 2003, die sich gegen die Zerstörung des kulturellen Erbes richtet. Die Konvention von 2005 schützt ausdrücklich die Vielfalt kultureller Ausdrucksformen – als eine neue „Magna Charta“ der internationalen Kulturpolitik.
Im 21. Jahrhundert wurde kulturelles Erbe auch andernorts großräumig zerstört – insbesondere in Kriegsgebieten. Und die Situation bleibt weiterhin brisant: Von Hatra im Irak bis Timbuktu in Mali, von Sanaa im Jemen bis Palmyra in Syrien sind heute viele der mehr als 1000 Welterbestätten schwer betroffen und bedürfen des Schutzes der Weltgemeinschaft. Denn die Täter zielen durch die Vernichtung von kulturell bedeutenden Gegenständen und Kulturerbestätten darauf ab, das Wissen zukünftiger Generationen zu beeinflussen und ihnen ihre Erinnerungsfähigkeit zu nehmen. Durch ein systematisches und rechtzeitiges Eingreifen der UNESCO soll dies verhindert werden.
[zur Person] Die deutsche Geografin Dr. Mechtild Rössler arbeitet seit 1991 Jahren für das Welterbezentrum der UNESCO in Paris, das sie seit 2015 leitet. Sie ist zuständig für sämtliche 1092 Stätten, die als Kultur- oder Naturerbe der Menschheit gelten – und damit die oberste Kulturhüterin der Welt. In ihrem Vortrag nimmt Rössler das Publikum mit auf eine Reise, in der sie ihre Erfahrungen der letzten drei Jahrzehnte aus erster Hand präsentiert.
Termin: 25.07.2019 18:30 - 20:30
Veranstaltungsort:
SRH Science Tower
Ludwig-Guttmann-Straße 6
69123 Heidelberg
Info: https://idw-online.de/de/event64234 (Abre numa nova janela)
GESCHLECHTERGERECHTIGKEIT VERBÜNDET – Allyship und Verbündetenschaft in intersektionaler Gleichstellungsarbeit (Abre numa nova janela)
Veranstalter: bukof
Datum: 28.09. - 30.09.2022 · Bad Hersfeld
Link: https://bukof.de/veranstaltungen/bukof-jahrestagung-2022/ (Abre numa nova janela)
Solidarität ist ein wichtiger Bestandteil von demokratischen Gesellschaften. Verbündetenschaft – allyship – ist eine Möglichkeit solidarisch zu sein: Menschen setzen ohne eigene Betroffenheit ihre Privilegien für marginalisierte oder diskriminierte Menschen ein. Mit dem Konzept der Verbündetenschaft kann eine intersektional ausgerichtete Gleichstellungspolitik (weiter-)entwickelt werden. Der Blick auf die eigenen Privilegien führt dabei auch zu einer Kritik von Macht und Hierarchien.
Auf der Jahrestagung möchten wir sowohl das Konzept der Verbündetenschaft aus einer geschlechterpolitischen Perspektive diskutieren als auch die eigene politische Praxis der bukof reflektieren. Was macht „Verbündete“ aus? Wie gehen Gleichstellungsakteur*innen mit Erwartungen in Bezug auf allyship um? Welche Bedingungen, Möglichkeiten, Herausforderungen und Verunsicherungen beinhaltet es „ally“ zu sein? Was bedeutet das Konzept innerhalb und außerhalb der gleichstellungspolitischen Zusammenhänge?
Einladung zum educon Bildungshackathon 2022
Du hast eine scheinbar unlösbare Fragestellung oder siehst ein Problem im Bildungsbereich, das niemand zu lösen weiß? Du willst die Bildungslandschaft mitgestalten und dich für die Bildung der Zukunft engagieren?
Dann bring dich ein und melde dich für den educon Bildungshackathon 2022 an! Beim educon Hackathon wird Bildung langfristig und nachhaltig gedacht. Ausgewählte Ideen werden prämiert und erhalten eine Anschubfinanzierung.
Der educon Bildungshackathon findet am 6. und 7. Juli 2022 im Altbau der Pädagogischen Hochschule Heidelberg statt.
Mehr Infos und Anmeldung: educon.live/bildungshackathon-2022 (Abre numa nova janela)
MuT-Programm
Liebe MuT-Teilnehmerinnen,liebe MuT-Interessierte,
haben Sie sich vielleicht gewundert, warum der Flyer zumMuT-Programm 2022noch nicht in Ihrem Briefkasten gelandet ist? Wir haben Sie nicht vergessen!
Aus Gründen der Nachhaltigkeit haben wir dieses Jahr eine geringere Auflage drucken lassen. Wir schicken Ihnen gerne ein Exemplar zu, geben Sie uns einfach unter kontakt@lakog.uni-stuttgart.de (Abre numa nova janela)Bescheid und wir bringen den Flyer auf den Weg zu Ihnen.
Natürlich steht auch der MuT-Flyer 2022 zum Download zur Verfügung. Sie finden ihn auf unserer Website und im Anhang dieser E-Mail; hier (Abre numa nova janela) geht’s auf unserer Website zum Flyer und zur Antwortkarte. Wir freuen uns auf Ihre Anmeldungen! Bei Fragen zu den einzelnen Veranstaltungen können Sie sich auch gerne an uns wenden.
Zusätzlich dazu haben wir für dieses Jahr etwas Neues vor. Wir sind in den letzten Vorbereitungen für einen interaktiven Online-Flyer zum MuT-Programm 2022, der für eine strukturiertere Übersicht der Veranstaltungen und für einen schnelleren Zugriff auf die für Sie interessanten Informationen und Termine sorgen soll. Alles im DIN-A4-Format, für ein einfaches und unkompliziertes Ausdrucken.
Weiter haben wir Aktualisierungen und Hinweise für die kommenden MuT-Seminare für Sie.
Bitte beachten Sie: Das Seminar "Mein Weg zur EU-Forschungsförderung" musste kurzfristig verschoben werden und findet nun am 23. September statt.
Für „Beruf, Berufung, Berufungsverfahren“ (Abre numa nova janela) am 24. Juni sind noch wenige Plätze frei: Stehen bei Ihnen Berufungsverfahren an? Oder erst in weiterer Zukunft, Sie möchten sich dem Thema aber schon einmal annähern, das System dahinter verstehen? Das Programm zum Seminar schicken wir Ihnen anbei.
Auch für das letzte Seminar vor der Sommerpause können wir noch Plätze anbieten. In „Mein Weg – Profilbildung und Karriereplanung in der Wissenschaft“ (Abre numa nova janela) am 15. Juli soll das eigene Profil definiert und die nächsten Schritte auf dem Karriereweg identifiziert werden.
Ausführliche Informationen zu den MuT-Veranstaltungen und Anmeldeformulare finden Sie auch online (Abre numa nova janela)auf unserer Website.
Viel Freude beim Stöbern im MuT-Programm 2022!
Save the Date: #equalitycamp2022 am 28. und 29. September
The Beginning of Change: Das #equalitycamp ist der Hackathon für Gender Equality. Das Camp ist das Format, bei dem wir mit euch Ideen für eine gerechtere (Arbeits-) welt entwickeln wollen.
Über zwei Tage packen wir gemeinsam an: Wir tüfteln an neuen Ideen für #equality, bekommen inspirierende Inputs von Expert*innen und lernen von den Beispielen anderer.
Ab dem 1. Juli können Unternehmen bei uns eine eigene Challenge einreichen, die sie gerne beim Camp bearbeitet sehen wollen. Ab dem 1. August könnt ihr euch dann als Teilnehmende für das Camp anmelden.
Merkt euch unbedingt jetzt schon den 28. und 29. September vor und seid dabei, wenn wir gemeinsam #equality voranbringen.
27. Juni, 19 Uhr: Spätschicht mit Kathinka Gaess
Bei jeder Spätschicht stellt sich eine Gründerin aus unserem Netzwerk persönlich vor und wir genießen den gegenseitigen Austausch. Im Juni freuen wir uns auf Kathinka, die als Coachin mit der Mission selbständig gemacht hat, Frauen bei der Gründung zu begleiten - nichts könnte uns näher sein!
Die Spätschicht ist für dich, wenn du gerade im Prozess der (Start-up) Gründung steckst ein junges Unternehmen führst dich für Gründung und Selbständigkeit interessierst oder einfach neugierig auf den Alltag einer Gründerin bist inspirierende Frauen kennenlernen möchtest, die an einem ähnlichen Punkt stehen wie du.
Wo: Café Bächle, Freiburg. Die Plätze sind begrenzt, also meld dich jetzt kostenlos an und werde Teil des FUTUR F - Netzwerks für Frauen. Wir freuen uns auf dich!
Ausschreibungen
Praktikum im Bereich Vertrieb und Marketing
Werde Teil unseres Teams - wir suchen Verstärkung! Du hast erste Erfahrungen mit Vertrieb und Marketing, vielleicht sogar im Impact-Bereich? Du willst dich gerne bei einem sinnstiftenden Projekt einbringen und zu mehr Gleichberechtigung beitragen?
Bewirb dich noch bis zum 19. Juni 2022 per Mail an jobs@futur-f.org (Abre numa nova janela)
Stipendien Ausschreibung für Doktorand:innen
Innovation in Health | "PhD Transition Fellowship 2022”-Call for Application
Submission is open.
Submission deadline: 30.06.2022
Spin your scientific research out of university into a startup!
Why should you apply?
Barriers to innovation in the context of academic and research institutions include the lack of transferable entrepreneurship training, lack of real-world commercial experience for doctoral level candidates and, importantly, funding to enable transition of ideas and innovative discoveries into commercially linked programs and ultimately new products and services.
The aim of the PhD Transition Fellowship Program is to address the innovation funding gap between completion of the doctoral thesis and obtaining further seed funding. Applicants should be typically in their final year of thesis submission and close to the award of their doctoral degree. The three most innovative concepts or prototypes will be provided with a pre-seed award (up to 20.000 €) to fund accelerated development of discovery research in the applicants first post-doctoral year.
Who is eligible for funding?
Eligible applicants must be PhD students who performing research at a university or research institute in Baden Wurttemberg (e.g. University Heidelberg, Heidelberg University Hospital, EMBL, DKFZ, ZI – Central Institute of Mental Health Mannheim, Max-Planck-Institute for Medical Research, University Hospital Mannheim and others).
They should be close to completion of their doctoral training (We recommend ≈ 1 year). However, it is not a criterion for exclusion if the doctoral training ends later. Moreover, their research must be in the field of Life Science or another health-related field.
How to apply?
The application process is quick and simple. Send your files to Sebastian Meuer (sebastian.meuer@innovationinhealth.eu) - that’s it!
Eligible proposals comprise:
• a summary of the candidate's innovative research project or discovery (0,5 – 1 page). Please focus on the following content: problem, solution, needs and next steps.
• a CV (max. 2 pages)
• the completed and signed “PhD Supervisor Confirmation Form” from the PhD supervisor
You are welcome to encrypt all documents in a zip file. Then simply send the password and the files to sebastian.meuer@innovationinhealth.eu.
Expert*innenrunde Bildung- Call for Proposal (Deadline: 30.06)
20. Expertenrunde Bildung in der KLIMA ARENA:
SDG 4 - Hochwertige Bildung für alle - diesem Thema widmet sich die diesjährige Expertenrunde Bildung am 05.10.2022
Hochwertige Bildung im frühkindlichen Bereich und über alle Bildungsgänge hinweg, in der beruflichen- und Hochschulbildung sowie auch in der Aus- und Weiterbildung insbesondere von Lehrkräften, stehen an diesem Tag im Fokus.
Für einen gleichberechtigten Zugang und eine gerechte Vermittlung von Bildung sollen kreative, neue methodische Ansätze, Studien zur nachhaltigen und hochwertigen Bildung, Unterrichtskonzepte, Projekte oder auch Materialien wie Mysterys oder Rollenspiele vorgestellt werden. Diese sollen im Nachgang in einem Sammelband bereitgestellt und veröffentlich werden. Inklusive, gleichberechtigte und hochwertige Bildung gewährleisten und Möglichkeiten lebenslangen Lernens für alle fördern ist Aufgabe aller Bildungsakteur*innen und gelingt gemeinsam noch besser und innovativer.
Wünschenswert ist eine Kopplung des innovativen Bildungsansatzes mit dem thematischen Ansatz des SDG 13 Maßnahmen für den Klimaschutz.
Die Keynote zum Thema Hochwertige Bildung übernimmt Prof. Dr. Olaf-Axel Burow, der Einblicke in seine Bücher #Schule der Zukunft“ und „Future Fridays – warum wir das Schulfach Zukunft brauchen“, ermöglichen wird.
Bitte senden Sie Ihr Exposé zur Bewerbung für die Präsentation Ihres Bildungsformates (max. 5.000 Zeichen inkl. Leerzeichen) bis zum 30. Juni 2022 an Dr. Leona Sprotte-Huber, Pädagogische Leitung der Klimastiftung für Bürger per Mail: l.sprotte-huber@klima-arena.de (Abre numa nova janela).
Weitere Informationen: https://klima-arena.de/event/20-expertenrunde-bildung-sdg-4-hochwertige-bildung-fuer-alle/ (Abre numa nova janela)
Sonstiges
Start der Bewerbungsphase der startsocial-Stipendien
Liebes Team von „WUMAN Wissenschaftlerinnen-Netzwerk“,
es ist wieder soweit: Soziale Initiativen können sich ab sofort bis zum 30. Juni 2022 für eines von 100 viermonatigen Beratungsstipendien bewerben.
Ihr wisst am besten, was es bedeutet, sich als startsocial-Stipendiat auf neue Sichtweisen einzulassen und in kurzer Zeit viel zu bewegen. Wir freuen uns daher sehr, wenn ihr auch andere für den Wettbewerb begeistert, indem ihr von euren Erfahrungen berichtet!
Die Website von Start Social für mehr Infos hier (Abre numa nova janela)
Feministisches Erinnern – Feminismus erinnern
Die Zeitschrift feministische studien feiert in diesem Jahr ihren vierzigsten Geburtstag. Vierzig Jahrgänge, achtzig Ausgaben, mehrere Hundert Aufsätze, Rezensionen, Tagungsberichte, Gespräche, Interviews und Berichte zu feministischer Theorie und Frauen- und Geschlechterforschung quer durch alle Disziplinen. Das Jubiläumsheft Woher wir kommen (Heft 1_2022) wird in den nächsten Tagen ausgeliefert; das Heft 1_2023 wird sich komplett der Frage des feministischen Erinnernd widmen. Parallel begleiten wir das Thema auf unserem Blog. Den Auftakt macht ein Beitrag von Dorothea Besch, Andrea Hund und Ilona Scheide zur neuen baf-bewegungskarte, die dazu einlädt, der Geschichte der Neuen Frauenbewegung in Baden-Württemberg zu folgen.
Die „baf-Bewegungskarte“ macht Frauen*LesbenInitiativen und Einrichtungen seit der Neuen Frauenbewegung topographisch sichtbar.
***************************************************************************
Du magst den WUMANewsletter? Du feierst unsere Veranstaltungen? Dann kannst du uns bei Steady unterstützen: https://steadyhq.com/de/wumanetzwerk/!
Um WUMAN langfristig weiterführen und -entwickeln zu können, brauchen wir dich und auch etwas finanzielle Mittel, denn aktuell zahlen wir alles – seien es die Blümchen für unsere Referent*innen oder die Gebühren für unsere Homepagedomain – noch aus eigener Tasche. Mit ein paar Euro im Monat können wir zumindest diese Ausgaben decken und haben auch wieder etwas mehr Kopf frei, um mit euch gemeinsam die Hochschule von morgen zu gestalten!
Bis bald
Meike & Anne-Sophie @ WUMAN
--- Du möchtest diesen Newsletter abonnieren? Dann trage dich in unseren Verteiler ein: https://steadyhq.com/de/wumanetzwerk/about ---
*********************************************************************
WUMANewsletter
06/2022
English Version
Information for Uni Mannheim students
Summer vacation care registration open
Events
#Change of Perspective: WUMAN meets BPW - Networking Evening
Bertha Benz Lecture by Mechtild Rössler at the SRH University of Applied Sciences Heidelberg From Bamiyan to Palmyra
SEXUAL EQUALITY ALLIESHIP - Allyship and Allyship in Intersectional Equality Work
Invitation to the educon educational hackathon 2022
MuT Program
Save the Date: #equalitycamp2022
Announcements
Internship in Sales and Marketing
Scholarships for PhD students
Innovation in Health
Expert*innenrunde Bildung- Call for Proposal (Deadline: 30.06)
20th Expert Roundtable on Education in the KLIMA ARENA
Other
Start of the application phase for the startsocial scholarships
Feminist Remembering - Remembering Feminism
Information for Uni Mannheim students: Summer vacation care registration open
Dear female scientists
childcare during the summer vacations needs to be planned well in advance, because vacation time is not always vacation time for parents.
As a family-friendly university, it is important to the University of Mannheim to support families during this time and to make vacation care possible. We are therefore very pleased to be able to offer the "Delta Kids" program again this year.
The "Delta Kids" offer children's holiday camps with a focus on sports in Mannheim and on the following dates:
01.08.-05.08.2022/ 15.08.-19.08.2022/ 22.08.-26.08.2022/ 29.08.-02.09.2022/ 05.09.-09.09.2022/
Erstklässler-Camp 12.09.-16.09.2022
The camps can be booked by the week and take place Mondays - Fridays from 07:30 to 17:00. The camps are open to all children of employees of the University of Mannheim born between 2010 and 2015.
For employees of the University of Mannheim, the own costs amount to € 100,00/week. Since the number of places is limited, a quick registration is recommended. Please send your registration to Ms. Jasmin Greff, jasmin.greff@uni-mannheim.de.
Events
#Change of Perspective: WUMAN meets BPW - Networking Evening
There are several women's networks in the Rhine-Neckar region. The BPW Ma-Lu is a central network for working women, while the WUMANetzwerk addresses female and other marginalized scientists*. What both networks have in common is their interdisciplinary commitment to equality and diversity in the workplace and society.At this networking evening, we want to create space for encounters and a change of perspective: What assumptions do we have about each other's professional fields and their everyday work? What are the issues that concern us in our networks? What ideas, approaches and solutions have we developed individually or in our networks?
Let's learn from each other and support each other on the way to a fairer society!
Registration deadline: 28.06.2022 (by email to wuman@wuman.de)
Event date: Wednesday, July 6, 2022, 18:30 - 20:00, followed by dinner.
Venue: former chapel in D4 4 (Förderband e.V.).
Bertha Benz Lecture by Mechtild Rössler at the SRH University of Applied Sciences Heidelberg From Bamiyan to Palmyra
- How UNESCO is saving our world heritage
In 2001 Taliban in Afghanistan destroyed the two Buddha statues from Bamiyan as "false idols". Only the outlines and some fragments of the approximately 1500-year-old figures remained. The blowing up of the two works of art "shook" the whole world: for with them unique testimonies of human history were irretrievably lost. This wanton destruction became a wake-up call and led to the UNESCO Declaration of 2003, which is directed against the destruction of cultural heritage. The 2005 Convention explicitly protects the diversity of cultural expressions - as a new "Magna Charta" of international cultural policy.
In the 21st century, cultural heritage has been destroyed on a large scale elsewhere as well - especially in war zones. And the situation remains volatile: from Hatra in Iraq to Timbuktu in Mali, from Sanaa in Yemen to Palmyra in Syria, many of the more than 1,000 World Heritage sites are now severely affected and in need of protection by the global community. This is because by destroying culturally significant objects and heritage sites, perpetrators aim to influence the knowledge of future generations and deprive them of their ability to remember. This should be prevented by a systematic and timely intervention of UNESCO.
[personal details] German geographer Dr. Mechtild Rössler has worked for UNESCO's World Heritage Centre in Paris for 1991 years, which she has headed since 2015. She is responsible for all 1092 sites considered cultural or natural heritage of humanity - making her the world's top cultural custodian. In her lecture, Rössler will take the audience on a journey, presenting her first-hand experiences over the past three decades.
Date: 25.07.2019 18:30 - 20:30
Venue:
SRH Science Tower
Ludwig-Guttmann-Strasse 6
69123 Heidelberg
Info: https://idw-online.de/de/event64234
SEXUAL EQUALITY ALLIESHIP - Allyship and Allyship in Intersectional Equality Work
Organizer: bukof
Date: 28.09. - 30.09.2022 - Bad Hersfeld
Link: https://bukof.de/veranstaltungen/bukof-jahrestagung-2022/
Solidarity is an important component of democratic societies. Allyship is a way to be in solidarity: People use their privileges for marginalized or discriminated people without their own concern. The concept of allyship can be used to (further) develop an intersectionally oriented equality policy. Looking at one's own privileges thereby also leads to a critique of power and hierarchies.
At the annual conference, we would like to discuss the concept of allyship from a gender policy perspective as well as reflect on bukof's own political practice. What constitutes "allyship"? How do gender equality actors* deal with expectations regarding allyship? What conditions, opportunities, challenges and uncertainties does being "ally" entail? What does the concept mean inside and outside of gender equality policy contexts?
Invitation to the educon educational hackathon 2022
You have a seemingly unsolvable question or see a problem in education that no one knows how to solve? You want to help shape the educational landscape and get involved in the education of the future?
Then get involved and sign up for the educon Education Hackathon 2022! At the educon Hackathon, education is thought of in a long-term and sustainable way. Selected ideas will be awarded and receive start-up funding.
The educon Education Hackathon will take place on July 6 and 7, 2022 in the Old Building of the Heidelberg University of Education.
More info and registration: educon.live/educationhackathon-2022
MuT Program
Dear MuT participants,
dear MuT-interested,
have you perhaps wondered why the flyer for the MuT program 2022 has not yet landed in your mailbox? We have not forgotten you!
For reasons of sustainability, we have had a smaller print run printed this year. We'll be happy to send you a copy, just let us know at kontakt@lakog.uni-stuttgart.deBescheid and we'll get the flyer on its way to you.
Of course, the MuT flyer 2022 is also available for download. You can find it on our website and attached to this email; go to our website here for the flyer and response card. We look forward to receiving your registrations! If you have any questions about any of the events, please feel free to contact us as well.
In addition, we have something new planned for this year. We are in the final stages of preparing an interactive online flyer for the MuT Program 2022, which will provide a more structured overview of the events and faster access to the information and dates that interest you. All in A4 format, for easy and straightforward printing.
Furthermore, we have updates and notes for the upcoming MuT seminars for you.
Please note: The seminar "My way to EU research funding" had to be postponed at short notice and will now take place on September 23.
There are still a few places available for "Beruf, Berufung, Berufungsverfahren" on June 24: Do you have appointment procedures coming up? Or are you planning to do so in the near future, but would like to get to know the system behind it? We are sending you the program for the seminar enclosed.
We can also offer places for the last seminar before the summer break. In "My Way - Profiling and Career Planning in Science" on July 15, you will define your own profile and identify the next steps on your career path.
Detailed information on the MuT events and registration forms can also be found online on our website.
Enjoy browsing through the MuT program 2022!
Save the Date: #equalitycamp2022
September 28 and 29
The Beginning of Change: #equalitycamp is the hackathon for gender equality. The camp is the format where we want to develop ideas for a more just (working) world with you.
Over the course of two days, we'll get to work together: We tinker with new ideas for #equality, get inspiring input from experts and learn from the examples of others.
From July 1, companies can submit their own challenge to us, which they would like to see worked on at the camp. From August 1, you can register as a participant for the camp.
Be sure to mark your calendars now for September 28 and 29 and join us as we advance #equality together.
June 27, 7 p.m.: Late shift with Kathinka Gaess
At every Spätschicht, a founder from our network introduces herself personally and we enjoy the mutual exchange. In June we are looking forward to Kathinka, who started her own business as a coach with the mission to accompany women in their start-up - nothing could be closer!
The late shift is for you if you are are in the process of founding a (start-up) company you are running a young company are interested in start-ups and self-employment or are simply curious about the everyday life of a female founder want to meet inspiring women who are at a similar point as you.
Where: Café Bächle, Freiburg. Places are limited, so register now for free and become part of the FUTUR F - Network for Women. We are looking forward to meeting you!
Announcements
Internship in Sales and Marketing
Become part of our team - we are looking for reinforcement! You have first experiences in sales and marketing, maybe even in the impact area? You would like to be part of a meaningful project and contribute to more equality?
Apply still until June 19, 2022 by mail to jobs@futur-f.org
Scholarships for PhD students: Innovation in Health
"PhD Transition Fellowship 2022"-Call for Application-.
Submission is open.
Submission deadline: 30.06.2022
Spin your scientific research out of university into a startup!
Why should you apply?
Barriers to innovation in the context of academic and research institutions include the lack of transferable entrepreneurship training, lack of real-world commercial experience for doctoral level candidates and, importantly, funding to enable transition of ideas and innovative discoveries into commercially linked programs and ultimately new products and services.
The aim of the PhD Transition Fellowship Program is to address the innovation funding gap between completion of the doctoral thesis and obtaining further seed funding. Applicants should typically be in their final year of thesis submission and close to the award of their doctoral degree. The three most innovative concepts or prototypes will be provided with a pre-seed award (up to 20.000 €) to fund accelerated development of discovery research in the applicants first post-doctoral year.
Who is eligible for funding?
Eligible applicants must be PhD students who performing research at a university or research institute in Baden Wurttemberg (e.g. University Heidelberg, Heidelberg University Hospital, EMBL, DKFZ, ZI - Central Institute of Mental Health Mannheim, Max-Planck-Institute for Medical Research, University Hospital Mannheim and others).
They should be close to completion of their doctoral training (We recommend ≈ 1 year). However, it is not a criterion for exclusion if the doctoral training ends later. Moreover, their research must be in the field of Life Science or another health-related field.
How to apply?
The application process is quick and simple. Send your files to Sebastian Meuer (sebastian.meuer@innovationinhealth.eu) - that's it!
Eligible proposals comprise:
- a summary of the candidate's innovative research project or discovery (0,5 - 1 page). Please focus on the following content: problem, solution, needs and next steps.
- a CV (max. 2 pages)
- the completed and signed "PhD Supervisor Confirmation Form" from the PhD supervisor
You are welcome to encrypt all documents in a zip file. Then simply send the password to sebastian.meuer@innovationinhealth.eu.
Expert*innenrunde Bildung- Call for Proposal (Deadline: 30.06)
20th Expert Roundtable on Education in the KLIMA ARENA: SDG 4 - Quality education for all - this is the topic of this year's Expert Roundtable on Education on 05.10.2022.
High-quality education in early childhood and across all educational pathways, in vocational and higher education, as well as in initial and continuing education, especially for teachers, will be the focus on this day.
Creative, new methodological approaches, studies on sustainable and high-quality education, teaching concepts, projects or even materials such as mysteries or role-playing games are to be presented for equal access and equitable imparting of education. These are to be made available and published in an anthology as a follow-up. Ensuring inclusive, equal and high-quality education and promoting opportunities for lifelong learning for all is the task of all education actors and can be achieved even better and more innovatively together.
It is desirable to link the innovative approach to education with the thematic approach of SDG 13 measures for climate protection.
The keynote on the topic of high-quality education will be given by Prof. Dr. Olaf-Axel Burow, who will provide insights into his books #School of the Future" and "Future Fridays - why we need the school subject Future".
Please send your synopsis to apply for the presentation of your educational format (max. 5,000 characters including spaces) by June 30, 2022 to Dr. Leona Sprotte-Huber, Educational Director of the Climate Foundation for Citizens by mail: l.sprotte-huber@klima-arena.de.
Further information: https://klima-arena.de/event/20-expertenrunde-bildung-sdg-4-hochwertige-bildung-fuer-alle/
Other
Start of the application phase for the startsocial scholarships
Dear team of "WUMAN Scientist Network
it's that time again: social initiatives can apply now until June 30, 2022 for one of 100 four-month consulting scholarships.
You know best what it means to get involved in new perspectives as a startsocial scholarship holder and to make a big difference in a short time. We would therefore be very happy if you could inspire others to take part in the competition by telling us about your experiences!
Feminist Remembering - Remembering Feminism
The journal feministische studien celebrates its fortieth birthday this year. Forty volumes, eighty issues, several hundred essays, reviews, conference reports, conversations, interviews, and reports on feminist theory and women's and gender studies across all disciplines. The anniversary issue Where We Come From (issue 1_2022) will be delivered in the next few days; issue 1_2023 will be devoted entirely to the question of feminist memory. In parallel, we will accompany the topic on our blog. We start with an article by Dorothea Besch, Andrea Hund and Ilona Scheide on the new baf-bewegungskarte, which invites you to follow the history of the New Women's Movement in Baden-Württemberg.
The "baf movement map" makes women*lesbian initiatives and institutions since the New Women's Movement topographically visible.
*************************************************************************
You like the WUMANewsletter? You celebrate our events? Then you can support us at Steady: https://steadyhq.com/de/wumanetzwerk/!
In order to continue and develop WUMAN in the long run, we need you and also some financial means, because currently we pay everything - be it the flowers for our speakers or the fees for our homepage domain - out of our own pocket. With a few euros a month we can at least cover these expenses and have a little more head free again to shape the university of tomorrow together with you!
See you soon
Meike & Anne-Sophie @ WUMAN
--- You want to subscribe to this newsletter? Then join our mailing list: https://steadyhq.com/de/wumanetzwerk/about ---
*********************************************************************