Skip to main content

KGB en adoptie, een gedurfde verhaallijn

Sinds mijn twintiger jaren ben ik gefascineerd door Rusland, met name de toenmalige USSR maar ook het huidige Rusland. Niet dat ik er graag heen wil, of dat de cultuur mij aanspreekt, zelfs niet dat ik de taal graag wil spreken. Mijn fascinatie is meer gericht op de spionage van de Russen via de KGB. Deze is geprikkeld door de serie Alias, een serie die mij door een zware periode heen heeft geholpen om uiteindelijk weer enigszins mijn eigen kracht te vinden. Nu ik erover nadenk is deze serie een van de redenen die mij motiveren en stimuleren mijn onderzoek door te zetten.

Toevallige illusies

Inlichtingendiensten, informatie, dataverzameling en geheime netwerken en relaties. Niets in de wereld is gebaseerd op toeval. Er zijn verbanden te vinden als je bereid bent deze ook te zien. We willen niet beseffen dat de wereld een grote manipulatieve werkelijkheid is, waarbij we zelf weinig tot geen invloed hebben over ons eigen leven. We willen blijven geloven in de sprookjes van de adel, de goedheid van de politici en de waarheid van de media, maar dit zijn allemaal illusies. Het nieuws, de politiek en koninklijke huizen zijn allemaal met elkaar verbonden om het beeld te blijven neerzetten waarmee ze de macht over de burgers behouden.

Van fictie naar feiten en weer terug

Bewijzen zijn er niet. Als je die hebt, dan worden ze snel genoeg in twijfel gebracht of uitgelachen hoewel veel eigenlijk een kwestie is van logisch nadenken. Het is allemaal show, de politiek en het koninkrijk. De pers heeft daarbij een nieuwe rol gekregen om dat alles aan de macht te houden. Onder andere via series als Alias en Scandal ontdekken we enigszins hoe het achter de schermen eraan toe kan gaan. Ja, het is fictie en niet de beste betrouwbare bronnen. Daarom zoek ik de feiten op. Ik bedenk heel veel zonder werkelijk over de kennis te beschikken. Zo heb ik pas geleden voor een verhaal de Russische inlichtingendienst KGB gekoppeld aan Nederland, China en Indonesië. Hoewel het een bijzondere fantasie voor een verhaal is, wil ik wel uitzoeken of de werkelijkheid ook zo in elkaar zit.

To read this post you'll need to become a member. Members help us fund our work to ensure we can stick around long-term.

See our plans (Opens in a new window)

0 comments

Would you like to be the first to write a comment?
Become a member of het rozenkwartier and start the conversation.
Become a member